Tech­nische vragen: Buiten­re­clame


Indiendatum: 7 feb. 2025

  1. Is er een schatting beschikbaar van het aantal reclame-uitingen waaraan inwoners van Gouda gemiddeld per dag worden blootgesteld?

  2. Hoeveel van deze reclameprikkels zijn afkomstig van gemeentelijke reclameborden?

  3. Hoeveel gemeentelijke reclameborden zijn er momenteel in Gouda, en hoe zijn deze verdeeld over de stad? Indien mogelijk met een kaart. 

  4. Onderstaande is in het verleden eerder uitgevraagd. Kan er een actueel overzicht worden verstrekt van de lopende reclameconcessies, met daarin:

    1. De looptijd van de huidige concessies

    2. Voor welk type reclameborden en hoeveel daaronder vallen 

    3. De betrokken contractpartijen

    4. Geüpdatete jaarlijkse (financiële) baten per concessie

  5. Hoe verloopt de verlenging van reclameconcessies? Worden deze doorgaans automatisch verlengd, of vinden er vooraf gesprekken plaats met het college? 

  6. Is het mogelijk om de huidige concessiecontracten in vertrouwelijkheid in te zien?

  7. Kunnen procesafspraken tussen gemeenteraad en college worden vastgelegd in de beleidsregels voor buitenreclame, bijvoorbeeld om de gemeenteraad in positie te stellen alvorens concessies worden verlengd? Zo nee, waarom niet? 

  8. Op welke andere manier(en) kan dit mogelijk worden bereikt?

 

Foto: Negative Space

Indiendatum: 7 feb. 2025
Antwoorddatum: 26 feb. 2025

  1. Is er een schatting beschikbaar van het aantal reclame-uitingen waaraan inwoners van Gouda gemiddeld per dag worden blootgesteld?

    Het aantal reclame-uitingen waar inwoners dagelijks aan worden blootgesteld is sterk  afhankelijk van het leefgebied van inwoners. In de binnenstad en bij bedrijventerreinen  bevinden zich bijvoorbeeld meer reclame-uitingen dan in omliggende woonwijken. Het  college is momenteel niet in het bezit van dergelijke schatting of voornemens om dit in kaart te (laten) brengen. 
     

  2. Hoeveel van deze reclameprikkels zijn afkomstig van gemeentelijke reclameborden?

    De gemeente heeft zelf geen reclameborden in eigendom of in beheer. Het aanbod aan  reclame-exploitatie in de stad valt onder te verdelen in reclames in de openbare ruimte en op particuliere gronden.

    V.w.b. Reclame in de openbare ruimte 
    Buiten incidentele illegale vormen van reclame-exploitatie, vallen alle in de openbare ruimte  van de gemeente aanwezige reclames onder de in raadsmemo d.d. 21 december 2021 omschreven concessieovereenkomsten.  
    Incidenteel neemt de gemeente zelf ook reclameruimte af bij de wederpartij waar de concessies mee zijn afgesloten. Een voorbeeld hiervan is dat er tijdens de viering, reclames  van Gouda 750 te zien waren op de in de binnenstad aanwezige digitale vrijstaande reclamevitrines. 
     

  3. Hoeveel gemeentelijke reclameborden zijn er momenteel in Gouda, en hoe zijn deze verdeeld over de stad? Indien mogelijk met een kaart. 

    Een kaartweergave van de reclameobjecten in de openbare ruimte, volgens in de  beantwoording van vraag 2 vermelde concessies, is aan deze beantwoording toegevoegd als bijlage 1. 




     

  4. Onderstaande is in het verleden eerder uitgevraagd. Kan er een actueel overzicht worden verstrekt van de lopende reclameconcessies, met daarin:

    1. De looptijd van de huidige concessies

    2. Voor welk type reclameborden en hoeveel daaronder vallen 

    3. De betrokken contractpartijen

    4. Geüpdatete jaarlijkse (financiële) baten per concessie

      Reclamevorm: A0-reclamedisplays 
      Looptijd: begin 2020 t/m eind 2025 
      Aantal objecten: 120 dubbelzijdige analoge A0-reclamedisplays 
      Concessiehouder: ESH Media 

      Reclamevorm: Abri’s en vrijstaande reclamevitrines 
      Looptijd: 1 april 2020 t/m 31 maart 2035 (excl. eenmalige mogelijkheid tot verlenging met vijf jaar) 
      Aantal objecten: 126 enkelzijdige analoge reclamedisplays in abri’s (overdekte bushaltehokjes), 74 enkelzijdige analoge reclamedisplays in vrijstaande reclamevitrines en 19 enkelzijdige digitale reclamedisplays in vrijstaande reclamevitrines 
      Concessiehouder: Clearchannel BV 

      Reclamevorm: Lichtmastreclames 
      Looptijd: begin 2020 t/m eind 2029 
      Aantal objecten: 74 dubbelzijdige verlichte reclameobjecten 
      Concessiehouder: NPB Media 

      Met oog op mogelijk nadelige gevolgen voor de onderhandelingspositie van de gemeente en de concurrentiepositie van de wederpartij, maakt het college de baten per individuele concessie niet openbaar. De totale baten van bovenstaande concessies in 2025 zijn circa 565 duizend euro. Deze belanden in de algemene middelen en worden jaarlijks verantwoord via de P&C-cyclus aan de gemeenteraad. 
       

  5. Hoe verloopt de verlenging van reclameconcessies? Worden deze doorgaans automatisch verlengd, of vinden er vooraf gesprekken plaats met het college? 

    Verlenging van een lopende reclameconcessie kan eenmalig en op aanvraag van de  wederpartij. Zij dienen hiervoor een schriftelijk verzoek in te dienen bij het college. Indien de voorwaarden uit de concessies worden nageleefd en de algemene samenwerking naar  tevredenheid verloopt, is het gebruikelijk om een concessie te verlengen. 
     

  6. Is het mogelijk om de huidige concessiecontracten in vertrouwelijkheid in te zien?

    Naar aanleiding van eerder ontvangen Woo-verzoeken heeft het college de concessies voor A0-reclamedisplays en Lichtmastreclame openbaar gemaakt. Deze zullen als bijlage aan deze beantwoording worden toegevoegd. De concessie Abri’s en vrijstaande reclamevitrines is niet openbaar. Deze zal onder verplichting van geheimhouding in te zien zijn bij de griffie. De geheimhoudingsplicht wordt door het college opgelegd omdat de concessie informatie bevat die volgens de Wet Open Overheid (Art. 5.1 lid 2 sub b, d en f) niet openbaar gemaakt dient te worden. Deze informatie bestaat uit persoonsgegevens, concurrentiegevoelig informatie en informatie die bij openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan benadelen. 
     

  7. Kunnen procesafspraken tussen gemeenteraad en college worden vastgelegd in de beleidsregels voor buitenreclame, bijvoorbeeld om de gemeenteraad in positie te stellen alvorens concessies worden verlengd? Zo nee, waarom niet? 

    Het verlengen van reclameconcessies is een collegebevoegdheid. Daaraan liggen de Beleidsregels buitenreclame gemeente Gouda 2019 ten grondslag. 
     

  8. Op welke andere manier(en) kan dit mogelijk worden bereikt?

    Zie beantwoording vraag 7.

 

Foto: Negative Space

Interessant voor jou

Art.39-vragen m.b.t tot nestgelegenheid bij nieuwbouw

Lees verder

Art. 39-vragen: luchtkwaliteit en Schone Lucht Akkoord

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer