Tech­nische vragen: Uitbreiding A20


Indiendatum: 5 mrt. 2024

1. Heeft de gemeente Gouda lobby gevoerd voor deze uitbreiding van de A20?

2. Zo ja, waarom en welke positieve effecten verwacht Gouda van deze uitbreiding?

3. Zo ja, kunnen wij per raadsmemo geïnformeerd worden wat de gemeente hier de afgelopen jaren heeft gedaan en wat dit heeft gekost?

4. Komt het snelfietspad er ook?

5. Zet de gemeente zich in haar lobby net zo hard in, en met net zoveel mensen, als voor benodigde ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, het terugdringen van broeikasgassen, het redden van onze biodiversiteit, dus bijvoorbeeld voor uitbreiding van de EHS, het terugdringen van stikstof, een fijnmazig OV? Waarom wel of niet en graag toegelicht.

6. Welke gevolgen zijn er te verwachten voor onze stad op het gebied van:

  • CO2 uitstoot, ook door de te kappen bomen en het verdwijnen van groenoppervlakte.
  • Biodiversiteistverlies, ook door de te kappen bomen en het verdwijnen van groenoppervlakte.
  • fijnstof uitstoot (ook door banden van elektrische auto’s)
  • geluidhinder voor onze inwoners
  • aantal overreden dieren
  • toename van het autogebruik

7. Houdt het Goudse VCP rekening met deze uitbreiding en moeten de gestelde doelen in het VCP worden aangepast? Graag toelichten.

8. Kunnen we door de uitbreiding nog meer auto’s en particulier autobezit verwachten in onze stad?

9. Moet er een ecoduct komen?

10. In Utrecht is bij de uitbreiding van de A27 voorgesteld om de bestaande rijstroken te versmallen, waardoor er in het bestaande profiel een rijstrook bij zou komen, met verlaging van de maximum snelheid. Hierdoor is er milieuwinst en hoeven geen bomen gekapt te worden. Is deze mogelijkheid voor de A20 besproken en zo nee, is deze alsnog bespreekbaar te maken?

11. Als de verbreding doorgaat, hoeveel gaat dit kosten en hoelang zullen deze de problemen waarvoor de uitbreiding plaatsvindt, oplossen? Graag met toelichting.

Indiendatum: 5 mrt. 2024
Antwoorddatum: 8 apr. 2024

1. Heeft de gemeente Gouda lobby gevoerd voor deze uitbreiding van de A20?

Nee, de gemeente Gouda heeft geen lobby gevoerd voor deze uitbreiding. We steunen de uitbreiding wel, vanuit het belang van de bewoners en ondernemers van Gouda voor een goede bereikbaarheid van Gouda en de Goudse regio. We nemen deel aan de Bestuurlijke Adviesgroep en de Ambtelijke Begeleidingsgroep om de belangen van Gouda te behartigen.

2. Zo ja, waarom en welke positieve effecten verwacht Gouda van deze uitbreiding?

Niet van toepassing, zie antwoord op vraag 1.

3. Zo ja, kunnen wij per raadsmemo geïnformeerd worden wat de gemeente hier de afgelopen jaren heeft gedaan en wat dit heeft gekost?

Niet van toepassing, zie antwoord op vraag 1.

4. Komt het snelfietspad er ook?

De ambitiefietsroute of doorfietsroute Rotterdam – Gouda is nog steeds uitdrukkelijk een wens van de gemeenten Zuidplas en Gouda. De provincie Zuid-Holland is trekker van dit fietspad. In het bestuurlijke overleg met Zuidplas, Waddinxveen, Provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat is door de regionale partijen geopperd om de verbreding van de A20 te gebruiken om delen van de “ambitiefietsroute” Gouda- Rotterdam al aan te leggen als meekoppelkans.

5. Zet de gemeente zich in haar lobby net zo hard in, en met net zoveel mensen, als voor benodigde ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, het terugdringen van broeikasgassen, het redden van onze biodiversiteit, dus bijvoorbeeld voor uitbreiding van de EHS, het terugdringen van stikstof, een fijnmazig OV? Waarom wel of niet en graag toegelicht.

De gemeente heeft geen lobby gevoerd voor de uitbreiding van de A20. Op de andere dossiers, zoals de benodigde ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, het terugdringen van broeikasgassen, het redden van onze biodiversiteit, het terugdringen van stikstof en een fijnmazig OV voert de gemeente lobby. Dit gebeurt door de tomeloze inzet van de betrokken beleidsmedewerkers, gemeentelijke specialisten en het college in overleggen met stakeholders en andere overheden. Onlangs heeft u kunnen vernemen van de lobby voor een nieuw station. Dit proces wordt begeleid door een lobbyist. Ook het college zet zich hiervoor in.

6. Welke gevolgen zijn er te verwachten voor onze stad op het gebied van:

  • CO2 uitstoot, ook door de te kappen bomen en het verdwijnen van groenoppervlakte.
  • Biodiversiteistverlies, ook door de te kappen bomen en het verdwijnen van groenoppervlakte.
  • fijnstof uitstoot (ook door banden van elektrische auto’s)
  • geluidhinder voor onze inwoners
  • aantal overreden dieren
  • toename van het autogebruik

De uitbreiding van de A20 ligt voor een zeer beperkt deel op het grondgebied van Gouda. Dat is alleen bij de oostelijke aansluiting Gouda van de A12. De te verwachten gevolgen zijn nu in onderzoek, het project bevindt zich in de zogenaamde planuitwerkingsfase ook wel de PanMER genoemd. Daarin wordt het Inpassend Ontwerp (IO) uit de vorige fase verder ontworpen tot een Integraal Inpassend Ontwerp (IIO) en in deze fase vinden ook de (milieu)effectstudies plaats. Gouda heeft ambtelijk klantwensen meegegeven voor het Integraal Inpassend Ontwerp. Die uitgangspunten hebben betrekking op onder andere de onderwerpen: biodiversiteit, lucht, geluid, ecologie, beheer en onderhoud, verkeersveiligheid, klimaatadaptatie, ondergrondse inpassing, watercompensatie, emissieloos materieel, verkeershinder tijdens de realisatie. De gevolgen op de in de vraag genoemde gebieden is pas na gereed komen van de (milieu)effectstudies bekend. De verwachting is dat deze eind van dit jaar gereed zijn.

7. Houdt het Goudse VCP rekening met deze uitbreiding en moeten de gestelde doelen in het VCP worden aangepast? Graag toelichten.

In het Goudse VCP is al rekening gehouden met de uitbreiding van de A20. Gestelde doelen hoeven dus niet aangepast te worden.

8. Kunnen we door de uitbreiding nog meer auto’s en particulier autobezit verwachten in onze stad?

De stad zal beter bereikbaar worden per auto. Of dit leidt tot een toename van particulier autobezit is lastig te voorspellen. We zetten als stad ook steeds meer in op alternatief vervoer, zoals bijvoorbeeld deelauto’s.

9. Moet er een ecoduct komen?

Dat wordt pas bekend na de (milieu)effectstudies. De ecologische passages hebben de nadrukkelijke aandacht van de gemeenten Zuidplas en Gouda.

10. In Utrecht is bij de uitbreiding van de A27 voorgesteld om de bestaande rijstroken te versmallen, waardoor er in het bestaande profiel een rijstrook bij zou komen, met verlaging van de maximum snelheid. Hierdoor is er milieuwinst en hoeven geen bomen gekapt te worden. Is deze mogelijkheid voor de A20 besproken en zo nee, is deze alsnog bespreekbaar te maken?

De huidige rijstroken zijn al smaller dan de standaardbreedte voor rijstroken van snelwegen in Nederland. Deze nog smaller maken en daarmee een rijstrook winnen is niet mogelijk. Deze snelweg staat al jaren in de file top-10 en er gebeuren ook veel ongevallen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming zijn de hoofddoelen van het project. Die verbeteren niet met nog smallere rijstroken en een lagere rijsnelheid. Het inbrengen van de optie van het verder versmallen van rijstroken en verlagen van de rijsnelheid zal door Rijkswaterstaat dan ook niet als reële oplossing worden beoordeeld.

11. Als de verbreding doorgaat, hoeveel gaat dit kosten en hoelang zullen deze de problemen waarvoor de uitbreiding plaatsvindt, oplossen? Graag met toelichting.

Het project kent een taakstellend budget voor de verbreding van de A20 van €124 miljoen, inclusief BTW, gebaseerd op het prijspeil van 2018. Vanuit dit budget moeten alle beoogde maatregelen waar het Rijk verantwoordelijk voor is betaald worden. De realisatie is volgens huidige planning gereed in 2030. Momenteel worden de verkeerseffecten van het ontwerp in de planuitwerkingsfase doorgerekend met het nieuwste landelijke verkeersmodel (NRM), wat als prognosejaar 2040 heeft. In ieder geval in deze periode heeft de gekozen voorkeursvariant met optimalisaties een oplossend vermogen op de doelen verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. De gemeente Gouda heeft geen budget voor de verbreding van de A20. De gemeente Gouda draagt wel € 50.000,- bij aan mobiliteitsmanagementmaatregelen om de mensen via de Slim reizen challenge A20 van Zuid Holland Bereikbaar op een andere manier te laten reizen in plaats van met de auto over de A20 tussen Rotterdam en Gouda.

Interessant voor jou

Technische vraag: Vergunningenplafond binnenstad

Lees verder

Artikel-39 vragen: gezondheid verbeteren

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer