Tech­nische vragen omge­vings­ver­gunning Kop van de Kleiweg


Indiendatum: jan. 2016

1. Waarom vormt dit dure en ingrijpende plan geen onderdeel van de nieuwe Mobiliteitsvisie? De
Mobiliteitsvisie wordt momenteel nota bene opgesteld.

2. Om dezelfde reden: waarom is dit plan geen onderdeel van een bredere en integrale visie op ‘fietsen in
de binnenstad’? Mensen komen ten slotte om verschillende redenen met de fiets naar de binnenstad,
zoals ook gesteld door de ingebrachte zienswijzen. Sommigen willen even snel boodschappen doen,
anderen willen een langere tijd ‘de stad in’.

3. Wat vindt de Goudse Fietsersbond van dit plan?

4. Ons inziens is juist het ontbreken van kleinschalige fietsparkeerplekken op onder meer de Kleiweg zelf
de reden dat veel mensen hun fiets op de Kop van de Kleiweg neerzetten. Kunnen leegstaande
gebouwen niet gaan fungeren als kleinschalige parkeergelegenheid? Of een deel van de parkeergarage
Nieuwe Markt?

5. Waar is de veronderstelling op gebaseerd dat fietsers het ‘erg vinden’ om over te steken nadat zij hun
fiets hebben geparkeerd? Kunt u dit onderbouwen? En waarom is dit nadelig voor de Kop van de
Kleiweg?

6. Is onderzocht wat er gebeurt met het bezoeken van de Kop van de Kleiweg als er voldoende nieuwe
fietsparkeergelegenheid wordt gecreëerd in het Zuidelijk Stationsgebied, naast L’Etoile, bij de
Herpstraat, Achter de Waag en/of bij de parkeergarage Nieuwe Markt?

7. Waarom gaat Gouda het geld voor dit project niet besteden in een project zoals in Utrecht, waar niet
alleen auto’s maar ook fietsers naar beschikbare parkeergelegenheid worden geleid?

8. Waarom denkt het college dat het plaatsen van een fietssteiger de aantrekkelijkheid van de kop van de
Kleiweg wél vergroot?

9. Welke stimulans heeft dit project op de lokale economie, kunt u dit kwalificeren en kwantificeren?

10. Waarom denkt het college dat het plaatsen van een fietssteiger samengaat met het unieke beeld van
onze stad, namelijk historisch Gouda?

11. Hoe rijmt u dit plan met het aan te leggen ‘Singelpark’, een project dat is opgenomen in de
Vergroeningsagenda die op 9 december door de Raad is aangenomen? Ter herinnering, het project
Singelpark is gekoppeld aan de doelstelling om wijken in Gouda te vergroenen.

12. Hoe zorgt het College ervoor dat als de Fietssteiger wel wordt geplaatst er geen fietsen meer op de Kop
van de Kleiweg terecht komen? Kunt u kwantificeren hoe effectief dit project zal zijn?

Indiendatum: jan. 2016
Antwoorddatum: 12 jan. 2016

1. Waarom vormt dit dure en ingrijpende plan geen onderdeel van de nieuwe Mobiliteitsvisie? De
Mobiliteitsvisie wordt momenteel nota bene opgesteld.

Voor de visie van het college op het gebied zie de beantwoording van vraag 1 van de SP op pagina 1.
Het is gewenst om het project snel te realiseren om zo de leegstand als neerwaartse spiraal een halt toe te
roepen. Het eerst uitwerken van de mobiliteitsvisie of een masterplan aanpak heeft een langere doorlooptijd
die voor het terugdringen van de leegstand in dit deelgebied niet gewenst is.


2. Om dezelfde reden: waarom is dit plan geen onderdeel van een bredere en integrale visie op ‘fietsen in
de binnenstad’? Mensen komen ten slotte om verschillende redenen met de fiets naar de binnenstad,
zoals ook gesteld door de ingebrachte zienswijzen. Sommigen willen even snel boodschappen doen,
anderen willen een langere tijd ‘de stad in’.

Zie hiervoor het antwoord bij vraag 1.

3. Wat vindt de Goudse Fietsersbond van dit plan?
Het is niet bekend wat de Goudse Fietsersbond vindt van dit plan. In de ontwerpprocedure is de Goudse
Fietsersbond uitgenodigd om het Voorlopig Ontwerp te toetsen. Zij zijn hier meerdere malen op
geattendeerd, echter een reactie op het ontwerp is niet ontvangen. De fietsersbond heeft een notitie
ontvangen wat er met alle opmerkingen van overige toetsers is gedaan.


4. Ons inziens is juist het ontbreken van kleinschalige fietsparkeerplekken op onder meer de Kleiweg zelf
de reden dat veel mensen hun fiets op de Kop van de Kleiweg neerzetten. Kunnen leegstaande
gebouwen niet gaan fungeren als kleinschalige parkeergelegenheid? Of een deel van de parkeergarage
Nieuwe Markt?

Dit is financieel niet haalbaar. De parkeergarage Nieuwe Markt ligt ook te ver weg van het projectgebied.

5. Waar is de veronderstelling op gebaseerd dat fietsers het ‘erg vinden’ om over te steken nadat zij hun
fiets hebben geparkeerd? Kunt u dit onderbouwen? En waarom is dit nadelig voor de Kop van de
Kleiweg?

Bij de beantwoording van de zienswijzen is aangegeven dat een nadeel van de alternatieve locatie ten
oosten van de Kleiwegbrug zou zijn dat er dan een extra oversteekplaats nodig is voor fietsers. Dit is vanuit
verkeerskundig oogpunt nadelig met het oog op de doorstroom en de verkeersveiligheid. De huidige
oplossing maakt gebruik van bestaande oversteekbewegingen ter hoogte van het kruispunt.


6. Is onderzocht wat er gebeurt met het bezoeken van de Kop van de Kleiweg als er voldoende nieuwe
fietsparkeergelegenheid wordt gecreëerd in het Zuidelijk Stationsgebied, naast L’Etoile, bij de
Herpstraat, Achter de Waag en/of bij de parkeergarage Nieuwe Markt?

Nee.

7. Waarom gaat Gouda het geld voor dit project niet besteden in een project zoals in Utrecht, waar niet
alleen auto’s maar ook fietsers naar beschikbare parkeergelegenheid worden geleid?

Doelstelling van het project is niet het opzetten van een verwijssysteem voor fietsers maar het opwaarderen
van de Kop van de Kleiweg. Het geld voor de aanpak is voor een belangrijk deel afkomstig van de
vastgoedeigenaren in dit gebied.


8. Waarom denkt het college dat het plaatsen van een fietssteiger de aantrekkelijkheid van de kop van de
Kleiweg wél vergroot?

De aantrekkelijkheid van de Kop van de Kleiweg wordt verbeterd door een integrale aanpak van de
openbare ruimte. Het hele gebied wordt opnieuw ingericht en bestraat. Een uitvloeisel hiervan is dat de
fietsen van het plein verdwijnen en dat hiervoor een nieuwe voorziening wordt gecreëerd.


9. Welke stimulans heeft dit project op de lokale economie, kunt u dit kwalificeren en kwantificeren?
Naast de investeringen in de openbare ruimte zullen de vastgoedeigenaren zich inspannen voor het
opknappen van de gevels en het vullen van de panden met aantrekkelijke formules. In de ogen van het
college is er belangrijke winst te behalen op een aantal terreinen die elkaar versterken: het verminderen van
leegstand, het bevorderen van de lokale economie en werkgelegenheid, het verbeteren van de ruimtelijke
kwaliteit en het bevorderen van het bezoekersaantal aan Gouda. Omdat het gaat om de entree van het
centrum van Gouda verwachten we dat de positieve effecten niet beperkt blijven tot het projectgebied maar
voor het hele winkelgebied van betekenis kunnen zijn. Wij hebben hierover geen kwantitatieve gegevens.


10. Waarom denkt het college dat het plaatsen van een fietssteiger samengaat met het unieke beeld van
onze stad, namelijk historisch Gouda?

De fietssteiger is zorgvuldig ontworpen en ingepast en respecteert de aanwezige waarden. We verwijzen
hiervoor naar paragraaf 5.1 van de ruimtelijke onderbouwing.


11. Hoe rijmt u dit plan met het aan te leggen ‘Singelpark’, een project dat is opgenomen in de
Vergroeningsagenda die op 9 december door de Raad is aangenomen? Ter herinnering, het project
Singelpark is gekoppeld aan de doelstelling om wijken in Gouda te vergroenen.

Zie het antwoord op vraag 3 van D66: -->Vraag: Hoe verhoudt dit plan zich met de plannen rond de beoogde Singelroute?
In het ontwerp is rekening gehouden met voetgangers. Aan beide zijden van het
Regentesseplantsoen kan worden gelopen. Via de steiger komt een meer recreatieve route
beschikbaar langs het water.


12. Hoe zorgt het College ervoor dat als de Fietssteiger wel wordt geplaatst er geen fietsen meer op de Kop
van de Kleiweg terecht komen? Kunt u kwantificeren hoe effectief dit project zal zijn?

Handhaving zal plaatsvinden door Stadstoezicht en valt onder het reguliere budget van de gemeente
hiervoor

Interessant voor jou

Artikel 38 vragen over streetfishing

Lees verder

Artikel 38 vragen  over kosten gemeente feest op 2 januari jl.

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer